Author Topic: Pegawai Kawalan Trafik Udara  (Read 14324 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline en.mau

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 203
  • let the good times roll
Pegawai Kawalan Trafik Udara
« on: December 31, 2008, 10:10:19 pm »
4/11/08 aritu aku dipanggil dtg ke ujian bertulis utk jawatan ni oleh SPA. Rasanya jawatan ni bukan pilihan popular bagi para graduan tp aku x kisah dan x memilih (salah satu sebab pilih kerana kurang saingan  ;D ). Sebat je asalkan dapat kije gomen..skang aku kije private baru je 4 bulan sbb baru lepas grad

Sebelum aku nk tanya pada sape2 yg tau dan berilmu, sini aku nak share sket pengalaman masa exam tu..Ada 5 JENIS soalan..SEMUA OBJEKTIF

1- minat
2- sahsiah
3- pengetahuan am
4- IQ test
5- bahasa inggeris

(lepas abis jawab setiap jenis soalan ada rehat...jgn risau..bukan sekali lamsam)

Utk minat ngan sahsiah masing2 ada 100 soalan jwb dlm masa 30 atau 45 min kalo x silap..maap la aku x mention sgt pasal masa ngan jumlah soalan taunye jwb je..soalan akan berulang2 atau mirip2 cuma diubah ayat je..so dlm nak kejar masa dlm menjawab tu minat dan perihal diri korg akan kantoi jugak kalo korang jwb ngan x jujur..(soalan yg sama / hampir sama cuma tukar ayat tp korg bagi jawapan yg berbeza x ke kantoi tu).. Nasihat aku cuba jujur dlm jwb soalan tu..Soalan berkisar pasal pekerjaan dan minat

Pengetahuan am tu stendet laa..pasal sejarah malaysia...sistem demokrasi berparlimen..akta tu ape..ordinan tu ape...pasal badan2 kt malaysia..UNESCO, FRIM, PEMADAM la ape tah suma tu kuar beb..jgn lupa study gak pasal kapal terbang ni..fungsi klia..naik turun flight..baca je..tgk kat intenet..50 soalan jwb dlm masa 30 min kalo x silap

IQ test ni simple maths..suma pasal nombor..dari segi susunan ke..berturut ke ape ke..ikut pale otak korg la pk ape yg logik dan korg sempat kira...ni yg paling susah pada aku sbb x cukup masa..otak yg ligat kira2 senang la otak kure2 mcm aku ni nk terberak..50 soalan utk 30 min (kalo x silap) aku x dapat abiskan 15 soalan..so jwb 15 tu main tembak je

bahasa inggeris..grammer..comprehension..(vocab? ada kot..tah x ingat)..ni pun rasanya x susah sgt.. x ubah mcm korg jwb peksa B.I masa spm atau pmr..lebey kurang je..


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

yg aku dgr2 dan baca pos ni kalo dapat korg xkan dihantar ke tempat2 solok mcm cikgu2 muda lepasan kpli..kekeke..sori ye..  :D  utk pos ni korg akan dihantar ke bandar2 kecik sbb kat bandar/pekan je ada lapangan terbang..yg kt bandar2 besar mcm kt klia tu otai yg jaga

kije secara shift...2 hari kije..2 hari cuti...elaun mewah..std la kije gomen..hehe


alhamdulillah aku lulus ujian tu skang aku nak mintak tips2 interview utk pos ni..atau pada sape2 yg tau / berilmu..nak share atau kongsi pendapat / cerita pasal jawatan 'PEGAWAI KAWALAN TRAFIK UDARA' bole la sumbang sama dlm thred ni..


tips...tips..tolon aku mcmne nak takel interview pos ni karang..ape perlu aku tau..ape perlu aku baca..tolon aku pasal interview pos ni aku x tau pape... :-\



Offline jojo

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 116
Re: Pegawai Kawalan Trafik Udara
« Reply #1 on: December 31, 2008, 11:10:56 pm »
ye,,,itu kira baru interview pertama,,,,drp situ dia akan dlm 30 org,,dan interview kedua kat DCA,,kat situ akan ada 3 org interviewer,,,pilot,,,peg trafik udara dan engineering control,,

ada interview,,completely in english,,,,takle sepatah pun melayu,,,ujian lisan,,dia bagi 2,3 gambar dan suruh cerita yang tersurat dan tersirat dlm gambar tu,,,

yang ke3,,ujian kecenderungan,,,,kat sini,,,,dia akan bagi nko alat perhubungan,,dan nko akan berhubung dgn dia secara clear....supaya dia paham,,,,kira interviewer tu pilot dlm sebuah commercial aircraft

Offline en.mau

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 203
  • let the good times roll
Re: Pegawai Kawalan Trafik Udara
« Reply #2 on: December 31, 2008, 11:39:29 pm »
sori bro ada yg x clear laa..  ???
so pada bro, ujian bertulis aku tu dianggap 'interview pertama' ke..?

30 org yg berjaya dlm ujian / interview pertama tu kang proceed pada interview kedua kat DCA yg mana ada 3 interviewer..mcmtu ke..?

mekasey banyak2 bro..
nmpk gaya bro ni ada pengalaman je..
ada pape lagi bole bro jojo share pada aku..? hehe..kecik tapak tangan dulang makan aku tadahkan..  :-* ;D

Offline jojo

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 116
Re: Pegawai Kawalan Trafik Udara
« Reply #3 on: December 31, 2008, 11:55:36 pm »
aku dah penah gi interview last year,,tapi aku tidak ditawarkan,,,atas bbrp sbb,,satu umur dah 32 thn dan gaji pun dah 2 kali ganda gaji untuk jawatn tu,,kedua,,aku sbb,,,bila dia tanya sanggup ke nak berenti keje skrg,,,masa tu aku pun 50-50 jer,,hehehhe,,,tapi aku berjaya ke interview ke3,,,

jarak antara satu intervie dgn interview yang lain adalah satu bulan,,ehehhekalu dah interview ke3 tu,,,maknanya kena tunggu dua bulan laaa,,

tapi kalu dpt mewah,,,,sbb satu hari ada 4 shift,,so,,,maknanya satu hari nko keje 6 jam jer,,

tapi pronoun in english kene betul,,,

kalu,,,nko kaji sejarah tragedi sebuah [esawat yang langgar bukit puchong tahun 80an dulu,,,kesalahannya adalh dr segi pronoun,,,

Masa tu,,,air traffic controller kat ' to' bermaksud kepada,,tapi pilot tersilap faham 'two' iaitu 2,,,

jadi pilot tu rendahkan lagi kapal terbang dia smp terlanggar bukit puchong yang dulu tinggi,,tapi skrg dah rata,,hehe

Offline en.mau

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 203
  • let the good times roll
Re: Pegawai Kawalan Trafik Udara
« Reply #4 on: January 01, 2009, 12:25:53 am »
mekasey bro..aku ni muda lagi.. :D ;D
sbbtu tgh mencari kije yg bole pegang..
malas nk lompat2...tu aku prefer kije gomen je trus..dunia nk gawat tonggang tebalik xde pening2..bape banyak kompeni besar2 sana lingkup..huhu..susah woo

aku ni kije Sharp pun da terasa bahang..maunya x..kontrak ma anytime je..

harap2 lepas la interview nih..kalo x bulan 5 ni kpli plak aku apply..hehe..
janji gomen..  ;D

Offline en.mau

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 203
  • let the good times roll
Re: Pegawai Kawalan Trafik Udara
« Reply #5 on: January 05, 2009, 08:26:16 pm »
err..xde sape2 lagi yg tau atau nk komen ke pasal kije ni..?
mmg x fofular laa   ::) :)

Offline jojo

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 116
Re: Pegawai Kawalan Trafik Udara
« Reply #6 on: January 06, 2009, 10:03:44 am »
Sapa ckp tak popular,,,pakcik aku keje ni 12 thn,,lepas tu,,,dpt offer keje kat geneva,,,

kalu dah bagus misti ada offer punya,,
dah lama tak balik Malaysia

skrg kat IAF(International Airspace federation)

** Sila tambahkan pengetahuna dlm aerodrome control,,,cari bahan untuk dibaca


Offline Sarjan

  • Lesen B Full
  • ****
  • Posts: 759
  • Biking + Hiking = ???
Re: Pegawai Kawalan Trafik Udara
« Reply #7 on: January 06, 2009, 10:14:35 am »
keje ni mmg menarik en.mau tp dlm MBC ni yg bekerja ni xramai  ;), klu en.mau tanya psl tentera biasa ke pegawai tentera ke exam dia mcm mn..ramai le dkt sini..keje gomen ni nk cepat naik kena rajin2 membaca & ambik exam. Klu boleh smbg belajar p sambung..jgn tggu lama2 nnti rugi masa keje dkt gomen ni dr jwtn PAR sampai ke-tua pun PAR jgk(mintak maaf klu ada yg terasa, xniat)..walaupun gaji dh maksimum.. jd buat untuk kepuasan diri dan cari keredhaan Allah. Klu dok kejar dunia je, mmg xhbs2..Akhirat pun kena diisi jgk.. ;)


sarjan
---Ruang Iklan Untuk Disewa!?---

Offline arul

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 199
  • Aku Masih Di siNi.. :) PeraK - SelangoR
Re: Pegawai Kawalan Trafik Udara
« Reply #8 on: January 06, 2009, 10:27:09 am »
betul la tu.. kalo bermula dari bawah pon xpe bila naik peringkat atas banyak pengalaman / ilmu yg kita dapat. mcm abah ku dulu.. la ni dia dah pencen polis.

masa mula-mula keje pangkatnya konstabel je. Polis jaga pintu masuk balai.. dan lepas dia tu dia amik kursus undang dan lain-lain. cepat naik pangkat. pangkat terakhirnya sub inspektor. selepas bekerja selama 32 tahun dlm pasukan polis. bayangkanlah.. kekuatan / kesabaran dia tu. pasal pengalaman mcm-mcm dia jumpa.

keje kerajaan kena selalu amik periksa  cepat naik pangkat / gaji.

p/s : jgn dok pulun dunia ja.. akhirat kena ingat tu.. bila dah sampai masa kita kena bersedia utk   
       berjumpa dgn ALLAH. jadi jgn dok buang masa.. hidup kena ada perancangan / matlamat / arah tuju
       kita. :)
Mengkritik Tidak Bererti Menentang, menyetujui Tidak Semestinya Menyokong, Menegur Tidak Bermakna Membenci Dan Berbeza Pendapat Adalah Kawan Berfikir Yg Baik..

Offline kipas

  • Lesen Antarabangsa
  • *****
  • Posts: 4972
  • Cincin Rosmah RM24 Juta tuh...
    • http://www.kawasakikips.com
Re: Pegawai Kawalan Trafik Udara
« Reply #9 on: January 06, 2009, 10:47:52 am »
dulu aku pernah interview utk jawatan bawah skit drpd ni...penolong pegawai kawalan trafik udara...interview pertama periksa tu lepas tp bile interview kantoi kat dca subang tu...akibat aku tersalah cakap satu perkataan sahaja...interview dlm bahasa inggeris...yg mase buat ujian tu...math bg aku senang jer..pastu soalan IQ plak dier bg..sib baik bleh jawab...then sampai skarang aku apply lg lg bawah punyer taraf...pembantu dier plak...aku minat giler kejer ni...aku pantang asal ader perkataan kontrol ni...
percakapan dan tulisan anda mencerminkan diri anda siapakah anda sebenarnya...
jgn menukar lorong ketika kona!!!awas jaga-jaga air licik lelehan dari lori sampah..licin wooo...

Offline jojo

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 116
Re: Pegawai Kawalan Trafik Udara
« Reply #10 on: January 06, 2009, 12:24:34 pm »
kontrol handsome pun ada perkataan kontrol,,ehhee

Offline kipas

  • Lesen Antarabangsa
  • *****
  • Posts: 4972
  • Cincin Rosmah RM24 Juta tuh...
    • http://www.kawasakikips.com
Re: Pegawai Kawalan Trafik Udara
« Reply #11 on: January 06, 2009, 12:27:48 pm »
hahaha..tau tak pe...
percakapan dan tulisan anda mencerminkan diri anda siapakah anda sebenarnya...
jgn menukar lorong ketika kona!!!awas jaga-jaga air licik lelehan dari lori sampah..licin wooo...

Offline arul

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 199
  • Aku Masih Di siNi.. :) PeraK - SelangoR
Re: Pegawai Kawalan Trafik Udara
« Reply #12 on: January 06, 2009, 12:38:58 pm »
jgn kontrol lubang hidung dah ler.. :P
Mengkritik Tidak Bererti Menentang, menyetujui Tidak Semestinya Menyokong, Menegur Tidak Bermakna Membenci Dan Berbeza Pendapat Adalah Kawan Berfikir Yg Baik..

Offline en.mau

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 203
  • let the good times roll
Re: Pegawai Kawalan Trafik Udara
« Reply #13 on: January 09, 2009, 06:52:07 pm »
sebenanya aku skang ni kije jadi supervisor kt sharp.. ;D
apply engineer bos offer spvisor..so aku fresh grad xkan nk memilih sambo je..
lagipun aku pk peluang ni 1 dlm 10,000..sape je fresh grad bole dapat post ni  8) ;D

aku terima atas dasar nk tambah ilmu dlm cabang yg lain...
alhamdulilah..gaji + elaun + ot aku tu
lagi tinggi dari enginner (fresh grad gak) baru yg masuk sekali ngan aku.
sape sangka  :)

You are not allowed to view links. Register or Login
** Sila tambahkan pengetahuna dlm aerodrome control,,,cari bahan untuk dibaca

aku baru2 ni pinjam buku 'Terms of Reference Area Control' (non radar)..
tp habuk x pham   :P :'(
pasal coordinasi antara flight ngan tower..responsibility kat sektor ngan routes (bapak banyak  :'() ..terms2 / perkataan2 dia banyak aku x paham  :'(

ada sape2 tau x..? bole tolon ajarkan  :-* ;D

mekasey pada en.jojo dan yg lain2 reply  :)

Offline jojo

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 116
Re: Pegawai Kawalan Trafik Udara
« Reply #14 on: January 09, 2009, 08:50:25 pm »
Sayang,,

air traffic controller ada 2 tempat,,,satu kat radar dan satu lagi kat menara,,

elaun kat radar lagi byk drp elaun kat menara sbb berrisiko terkena radiation (berrisiko bukan emestinya kena )

Offline zaman_kcf

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 74
Re: Pegawai Kawalan Trafik Udara
« Reply #15 on: January 09, 2009, 09:25:17 pm »
Salam..nak tambah skit, kalau yang gagap dan cepat panik x sesuai kerja ni.
Masa peak hour flight airprt besar2 tu ketaq lutut nak control.
Setiap position yang control tu cam radar,tower etc ada lesen dia.Ada lesen tu banyak la elaun.

You are not allowed to view links. Register or Login
Sayang,,

air traffic controller ada 2 tempat,,,satu kat radar dan satu lagi kat menara,,

elaun kat radar lagi byk drp elaun kat menara sbb berrisiko terkena radiation (berrisiko bukan emestinya kena )

Aku rasa elaun radar tu banyak sebab rating lesen untuk buat control radar tu lg tinggi dan risiko lagi tinggi.Radiation 2 sikit ja, datang dari monitor Barcoview kat Subang center tuh kot .Lain la orang yang maintain Radar site,Kaw punya radiation RF g..

Offline zaman_kcf

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 74
Re: Pegawai Kawalan Trafik Udara
« Reply #16 on: January 09, 2009, 10:05:45 pm »
You are not allowed to view links. Register or Login

aku baru2 ni pinjam buku 'Terms of Reference Area Control' (non radar)..
tp habuk x pham   :P :'(
pasal coordinasi antara flight ngan tower..responsibility kat sektor ngan routes (bapak banyak  :'() ..terms2 / perkataan2 dia banyak aku x paham  :'(

ada sape2 tau x..? bole tolon ajarkan  :-* ;D

mekasey pada en.jojo dan yg lain2 reply  :)


Kt Tower ada surface movement controller SMC, Aerodrome Controller ADC dan ada yang sesetengah tu ada Approch APP. Semua position tu akan take over control pada certain area dan altitud/aras ketinggian.
surface movement controller SMC- Untuk kawal semua pegerakan atas runaway/landasan apa jua kenderaan, trak tunda flight ke,jcb ke lori etc.
Aerodrome Controller ADC- Untuk kawal flight dalam aerodrome kawasan masing2.
Approch APP- Untuk kawal flight dalam approach kawasan masing2.

Kt Center@ Air Traffic Center ATC ada radar yang digabung dari radar seluruh semenanjung malaysia.Radar Langkawi, Gentinghighland, Johor bahru, Kota bahru dan paling terbaru di kuala Terengganu.
Di sabah dan sarawak ada ATC sendiri untuk wilayah malaysia timur.Ini sbbnya radar yang ada maksimum 200nautical miles sahaja detection range.Kuching, Miri dengan Kota Kinabalu ada radar untuk area sana.

Di ATC controller sana yang akan control flight yang tinggi( aku pun tak ingat agaknya 25ooo kaki dan ke atas kot) mengikut route yang telah diberikan oleh ICAO International Civil Aviation Organization.
Ada APP Approach North,South etc.Sector 1,2,3 etc.Tak lupa (FIS) Flight Information Service(aku lupa untuk apa tapi tak salah untuk hantar (NOTAM) Notification messages kat dalam flight plan (FPL).
Controller Sector akan control pas tu passing kat Controller Approach dan baru pas kat tower sebelum flight tu nak land.nak take off@naik reverse je la position controller tu,sama.
kalau lalu je kat airspace kita atau Flight information Region (FIR) Controller sector akan control sampai keluar dari FIR kita.
Reporting point paling aku suka VPK pekan   :)hehe kampung aku tuh.

Ko boleh buka aip malaysia punya untuk tambahkan ilmu.
You are not allowed to view links. Register or Login pergi kat En-Route-ENR 2-ENR 2.1-pdf aip page 13 of 24.
2 je lah aku tau serba sikit.Klau salah sori..Aku bukan controller pun tapi amik tahu nak tambahkan ilmu.. ;D

« Last Edit: January 09, 2009, 10:09:00 pm by zaman_kcf »

Offline en.mau

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 203
  • let the good times roll
Re: Pegawai Kawalan Trafik Udara
« Reply #17 on: January 09, 2009, 11:07:37 pm »
yaa..satu ulasan yg baguz  :D ;D
bila da ada guru ni baru la tenampak2 dan ada paham sketttt kaitan ngan dlm buku tu

tq bro..link tu aku akn tgk dan study apemende suma kaitannya...

Offline t_rekss

  • Lesen P
  • *
  • Posts: 45
Re: Pegawai Kawalan Trafik Udara
« Reply #18 on: April 24, 2009, 02:54:15 pm »
Bila dh keje sok mesti selalu tergelak. Pasal mcm2 bunyi bahasa inggeris akan dgr.  :D

Offline kipas

  • Lesen Antarabangsa
  • *****
  • Posts: 4972
  • Cincin Rosmah RM24 Juta tuh...
    • http://www.kawasakikips.com
Re: Pegawai Kawalan Trafik Udara
« Reply #19 on: May 15, 2009, 12:06:10 pm »
mmg mencabar sebenarnyer jawatan ni...
percakapan dan tulisan anda mencerminkan diri anda siapakah anda sebenarnya...
jgn menukar lorong ketika kona!!!awas jaga-jaga air licik lelehan dari lori sampah..licin wooo...

Malaysian Bikers Community (MBC)

Re: Pegawai Kawalan Trafik Udara
« Reply #19 on: May 15, 2009, 12:06:10 pm »